Renovering

Vad gäller vid renovering/ombyggnad/inglasning?

Reperationer eller ändringar/ombyggnader i bostadsrättshavarens lägenhet får inte ske utan samråd med styrelsen redan i planeringsskedet. Styrelsen skall alltid informeras om underhållsarbeten och reperationer.

Elinstallationer i badrum skall alltid utföras fackmanna mässigt. Behörig installatör skall anlitas. Ur el-synpunkt är badrummet det i särklass farligaste rummet i lägenheten. En till synes enkel inkoppling fel utfört kan bli ödesdiger.

Inglasning av balkong/loftgång, eller annan anordning som berör föreningens fasta egendom eller i medlems bostadsrätt kräver ett underhållsavtal mellan bostadsrättshavaren och föreningen. Avtalet klargör ansvarsfördelningen mellan bostadsrättshavaren och föreningen vid framtida reperationer och underhåll. Ett underhållsavtal säkerställer även installationen vid överlåtelse av bostadsrätten. Utan avtal kan föreningen begära att överlåtaren monterar bort inglasningen på egen bekostnad.
Inglasning enligt ovan ska alltid meddelas styrelsen och bygglov/bygganmälan inlämnas till kommunen.

Ansvarsfördelning och regler vid renovering finner Du här